fbpx

10 Fakta om Sökmotoroptimering

Idag brukar man säga att ungefär 90% av alla köp har föranletts av en googling. I Googles sökresultat finns bara 10 platser på första sidan. Att synas bland dessa 10 resultat blir därför något som blir väldigt viktigt för många typer av företag inom alla möjliga branscher. För att lyckas med detta är det viktigt med sökmotoroptimering – eller SEO som det ofta förkortas. Det handlar i stora drag om de olika aktioner du gör för att få just din webbsajt att ranka högt på Google. Det kostar ingenting att synas på Googles organiska sökresultat. Därför är SEO en viktig del av mediemixen för många olika företag.

nummer-1

Google lägger stor vikt på länkar

Det som från början gjorde Google till en så pass dominant aktör som de är idag är deras algoritm. Det den styrs allra mest av är länkar. Lite grovt kan man säga att ju fler länkar du har från trovärdiga domäner, desto bättre kommer dina webbsidor att ranka. Exempelvis ser Google en länk från exempelvis dn.se som betydligt starkare än från en mindre blogg.

 

nummer-2

Googles algoritm uppdateras hundratals gånger per år

En utmaning för alla som försöker synas högt upp på Google är att algoritmen som avgör vilka webbsidor som rankar på en viss position uppdateras väldigt många gånger på år. Uppdateringarna kan variera mycket i storlek och syftet med dessa är i regel att skapa ett bättre och mer relevant sökresultat.

 

nummer-3

Unikt innehåll är viktigt för Google

I Googles ögon är unikt innehåll viktigt. Om till exempel sökresultatet visade 10 stycken identiska sidor så hade man som användare förmodligen blivit missnöjd. Ska du lyckas med SEO gäller det alltså att säkerställa att innehållet på ens webbsidor är så unikt som möjligt.

 

nummer-4

Google vill inte bli kontaktade gällande sökmotoroptimering

Det kan nästan tyckas lite märkligt, men Google vill inte själva bli kontaktade gällande sökmotoroptimering. De tillhandahåller visserligen resurser om man vill läsa på själv, men besvarar inte frågor i form av en kundtjänst eller dylikt. Vill du lära dig mer och förbättra dig inom SEO är det därför bäst att testa olika metoder själv, läsa mer om ämnet på bloggar, sociala medier, forum och så vidare.
nummer-5

Ingen utomstående vet exakt hur Googles algoritm fungerar

Något som många ser som tjusningen med sökmotoroptimering är att ingen förutom ett mindre antal personer vet exakt hur Googles sökalgoritm fungerar. Det är i princip en affärshemlighet och är någonstans nyckeln till hur Google blivit så pass populärt som det blivit. I nästan hela världen är Google den största sökmotorn.

 

nummer-6

Sökmotoroptimering är en lång process

Sökmotoroptimering är något som nästan alltid tar en längre period innan man ser resultat. Det är helt enkelt något som man bör ses som ett långsiktigt arbete.

 

nummer-7

Vanligaste missen inom SEO

Det finns många snedsteg man kan göra inom SEO. Ett av de vanligaste – och kanske allvarligaste missarna man kan göra – är om man byter domän och glömmer att göra 301 redirects. 301 redirects kallas även för ompekningar och fungerar ungefär som en adressändring. Om faktalistan.se skulle byta namn till faktalistan.com hade vi varit tvungna att använda 301 redirects för att peka om faktalistan.se till faktalistan.com. Gör man 301 redirects korrekt så kommer Google förstå att vi har bytt från .se till .com.

nummer-5

Sökmotoroptimering är något man kan göra själv

Det finns många byråer både i Sverige och i världen som erbjuder SEO-tjänster. Faktum är dock att många av sakerna de tillhandahåller är möjliga att göra på egen hand. Det kräver dock att man får läsa på mycket – känner man att man ej har tid för detta kan det vara bra att anlita en byrå.

nummer-9

Titeln är den viktigaste onPage-faktorn

Inom SEO brukar man ofta tala om OnPage. I regel brukar man då syfte på en webbsida (URL:s) titel, H1-rubrik, brödtext och meta description. Det Google ser som allra viktigast är titeln. Titeln bör alltid innehålla sökordet man vill synas på i någon form.

nummer-5

Google förstår inte bilder automatiskt

Google är utan tvekan ett högteknologiskt företag, men ännu har de inte lyckats helt och hållet med bildigenkänning. Lägger man exempelvis upp en bild på en brun björn så vet Google inte att det föreställer just en brun Björn. För att få Google att förstå vad en bild föreställer (och även få möjligheten för bilden att synas i Googles bildresultat) behöver man lägger in något som kallas för alt-attribut. Detta är en kort mening som beskriver vad bilden föreställer. Detta användas förutom av Google även av synskadade.